Met deze 3 tips maak je je administratie leuker ( en ja, ook gemakkelijker)


Geplaatst op 20-01-2022 door Team iWebDevelopment

Zoals met veel zaken in het leven is een goede voorbereiding het halve werk. En dat geldt al helemaal wanneer je praat over het bijhouden van je administratie. Nog te veel ondernemers zijn druk met ondernemen, maar geven hun boekhouding niet voldoende prioriteit. Vroeg of laat gaat dat tegen je werken. Daarom delen we graag 3 tips die je helpen om je administratie leuker, gemakkelijker én bovendien minder tijdrovend te maken.

1. Zorg voor goede tools

Wanneer je wilt gaan hardlopen dan heb je in eerste instantie niet zoveel nodig. Een broek, warm shirt en lekkere muziek in je oren als je dat prettig vindt. Tóch heb je één tool wel nodig; goede hardloopschoenen. Dat werkt zo’n beetje als het kip en het ei: zonder goede schoenen is lopen niet leuk. En als je het niet leuk vindt zal je het niet lang volhouden.

Precies zo werkt het met je administratie: als je in Excel aan de slag gaat, zoals sommige ondernemers dat nog altijd doen, dan zal je het niet snel leuk gaan vinden. Een handmatig bestand kost immers veel energie om bij te houden, is foutgevoelig en bovendien niet betrouwbaar genoeg als financiële basis voor je administratie. Ook zit er vaak veel kennis in het hoofd van de ontwerper van het bestand of van degene die het bijhoudt. Dat maakt ongelofelijk kwetsbaar. Want wat gebeurt er als deze persoon ziek wordt, met pensioen gaat, met vakantie is of een baan elders accepteert?

Als je eenmaal met een goed pakket werkt, dan kun je altijd en overal inzien hoeveel verkopen er zijn geweest, wat de marges op een bepaald product zijn en welk product bijna niet meer op voorraad is. Dat maakt dat je nog beter kunt sturen op optimaliseren van je bedrijfsprocessen. De software, liefst met slimme koppelingen, is een middel waar je bedrijf het doel is. Dat wil je laten groeien qua omzet en winst.

2. Van schoenendoos naar automatisering
Doordat je veel zaken, zoals facturen, offertes en openstaande posten geautomatiseerd laat verwerken, houd je tijd over. Dat zal, zeker voor de ondernemers die nog werken met de spreekwoordelijke schoenendoos vol bonnetjes, een verademing zijn. Maar ook zij die werken in een uitgebreid spreadsheet in Excel zullen opgelucht ademhalen als ze voor de eerste keer met een slimme koppeling tussen hun webshop en de boekhouding werken.

3. Kies voor rust en veiligheid
Een derde tip, om je administratie leuker te maken en sneller verwerkt te laten zijn, is om te kiezen voor koppelingen waarvan je weet dat ze 100% veilig zijn. Bijvoorbeeld omdat je dit kunt checken via onafhankelijke certificeringen. Zo zorgen we er binnen iWebDevelopment voor dat alle data geencrypt en geanonimiseerd wordt voor veilige afhandeling. Desgewenst worden onze diensten als maatwerkoplossing vormgegeven. Daardoor blijven onze klanten volledig in control en hoeven er geen lokale plug-ins of extensies toegevoegd te worden. En dat geeft grip.

Neem contact op
Wil je meer weten over deze slimme WhatsApp-koppeling of één van onze andere koppelingen? Ben je benieuwd of deze koppeling ook bij jouw webshop past? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.